Direct naar inhoud

Digitale geletterdheid

De digitale wereld begint in de klas

Leerlingen kunnen digitaal al veel, maar hebben meer te leren dan zij denken. Een dieper begrip en verdere ontwikkeling van digitale geletterdheid helpt ze verder op weg.

Wat houdt Digitale geletterdheid in?

Digitale geletterdheid betekent meer dan alleen apparaten gebruiken. Het gaat om kritisch denken, informatie zoeken en bewust omgaan met media en technologie. Leerlingen moeten leren hoe ze digitale middelen verantwoord gebruiken in hun dagelijks leven. Hoe betrouwbaar is online informatie? Wat kun je wel of juist niet delen op sociale media?

Waarom is het belangrijk dat een leerling digitaal geletterd is?

Zo bereiden we leerlingen voor op een wereld waarin technologie een grote rol speelt. Deze complexe ontwikkeling vraagt van leerkrachten een combinatie van digitale kennis, een open houding en passend gedrag. Een digitaal geletterde leerling kan kritisch nadenken, begrijpt de digitale wereld en ontwikkelt daarmee online weerbaarheid.

Hoe gaan we bij BOOR hiermee om?

In het onderwijs werken we samen om zowel de inhoud te ontwikkelen als een plan voor de uitvoering te maken. Er is inmiddels een visie digitale geletterdheid vastgesteld, concrete leerdoelen zijn geformuleerd en gekoppeld aan lessuggesties. Ook is er een uitvoeringsplan gemaakt. Leerkrachten spelen hierin een belangrijke rol. Voor hen is het trainings- en ondersteuningsprogramma ‘Digitaal in het Lokaal’ ontwikkeld.

Hoe gaan scholen ermee aan de slag?

De aanpak verschilt per school, het is maatwerk. Zo kan een school kiezen waar op dat moment behoefte aan is. Denk aan een inspiratiebijeenkomst voor het hele schoolteam of een inventarisatie van de huidige situatie: waar staat de school, wat doen zij al en hoe doen zij dit? Het antwoord op deze vragen is van invloed op het plan van aanpak. Tijdens een pilot proberen we dit, samen met de leerkrachten, uit en zijn we nieuwsgierig hoe leerlingen deze lessen ervaren.

Hoe gaan scholen ermee aan de slag?

De aanpak verschilt per school, het is maatwerk. Zo kan een school kiezen waar op dat moment behoefte aan is. Denk aan een inspiratiebijeenkomst voor het hele schoolteam of een inventarisatie van de huidige situatie: waar staat de school, wat doen zij al en hoe doen zij dit? Het antwoord op deze vragen is van invloed op het plan van aanpak. Tijdens een pilot proberen we dit, samen met de leerkrachten, uit en zijn we nieuwsgierig hoe leerlingen deze lessen ervaren.

Wat is de grote uitdaging?

Digitale geletterdheid verandert snel door technologische ontwikkelingen. Daarom leidt BOOR I-coaches op om scholen bij te laten blijven en vooruit te kijken. En weet dat digitale geletterdheid niet betekent dat je heel de dag achter een scherm zit. Het draait om de juiste balans: wanneer gebruik je een digitaal middel en wanneer pak je gewoon je schriftje erbij?