Hoe primoren onderwijs én leerkrachten inspireren

Leerkrachten kunnen zich ontwikkelen, wat het onderwijs ten goede komt. Dat zegt directeur Liesbeth le Cessie van basisschool Het Landje over het inzetten van primoren. “Om leerkrachten langer te behouden, moet je ze ruimte geven.”
Het Landje ligt in het hart van het historische centrum van Rotterdam. “De leerlingen komen uit dertig verschillende postcodes van de stad”, vertelt Liesbeth le Cessie. Dat er zoveel interesse is vanuit heel de stad, komt omdat er veel aandacht is voor beeldende vorming, filosofie, drama en muziek. “De ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen zich breed oriënteren met het kunstzinnig onderwijs.”
Toen stichting BOOR het primoren programma bij een aantal scholen introduceerde, hoefde de schooldirecteur niet lang na te denken. “Wij zijn een lerende organisatie en onze leerkrachten willen zich breder ontwikkelen. Een leerkracht vertelde me dat vijf dagen voor de klas staan niet genoeg vervulling biedt en dat ze meer cognitieve uitdaging zoekt. Zij wil ruimte hebben voor onderzoek en analyses voor verbetering van het onderwijs.
Huiswerk
In schooljaar 23/24 deden drie leerkrachten mee aan het programma. Vera Bubberman onderzocht het effectief inzetten van huiswerk in het basisonderwijs. Liesbeth: “Voor onze school was dat fijn omdat wij nog geen volledig huiswerkprotocol hadden. Ze stelde vragen zoals: waarom geef je huiswerk en heeft dat nut? Ze ontdekte dat huiswerk vooral baat heeft bij het leren plannen en vergroten van de zelfstandigheid van leerlingen.” Dit bracht ze in de praktijk met een huiswerkproject voor groep 6. De leerlingen ontwierpen hun eigen winkel, tekenden een plattegrond op schaal, stelden met een budget een prijslijst samen voor het meubilair en organiseerden een openingsfeestje.
Expertgroepen
De bijdrage van de primoren zorgt voor meer dynamiek binnen het team van de leerkrachten, vindt Liesbeth. “De primoren betrekken collega’s erbij door interviews over het onderwerp af te nemen en kennis te delen. Collega’s vinden dit leuk, omdat het hen helpt om hun eigen vaardigheden te verbeteren.” Daarnaast nemen primoren deel aan expertgroepen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. “Ze doen aanbevelingen die worden meegenomen in ons lesaanbod en curriculum.”
Persoonlijke groei
Als schoolleider faciliteert Liesbeth het programma. En dat is best uitdagend. “Het heeft impact op je bezetting, want een dag per week drie leerkrachten staan niet in de klas.” Maar het levert ook veel op. “Ik ben er heel enthousiast over. De betrokken leerkrachten zijn gemotiveerd en zien het onderzoek als een kans voor persoonlijke groei. Ze spreken met veel mensen, leren nieuwe dingen en vergroten zo hun kennis en zelfvertrouwen om die fijne leerkracht voor de leerlingen te zijn. Als je ze voor langere tijd wilt binden, moet je ze de ruimte geven. Dit is niet alleen belangrijk voor henzelf, maar ook voor de school, omdat ze bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs – en dat is heel waardevol.”
Meertalig
Liesbeth hoopt volgend jaar weer nieuwe primoren te begroeten. “In het stadscentrum verrijzen grote torenflats, waar veel kennismigranten komen wonen. Hierdoor krijgen we steeds meer leerlingen bij wie Nederlands niet de moedertaal is. Daarom moeten we ons onderwijs aanpassen. Het lijkt me interessant als leerkrachten in de onderbouw volgend jaar onderzoeken hoe we meertaligheid kunnen integreren in onze lessen.”