“Leren in hoeken stopt niet na groep 3”
Een week lang staan professionals in de kinderopvang en het onderwijs in de schijnwerpers. Laat je deze week inspireren, bijvoorbeeld door jonge kind professional Randy Louter, collega van sbo Kindcentrum IJsselmonde

Randy Louter werkt in het speciaal basisonderwijs en bezocht het Jonge Kind Congres samen met haar collega’s van de unit jonge kind, de IB’er en de bouwcoördinator. “We willen vernieuwen en verder bouwen. Daarom hebben we de workshops in tweetallen gevolgd, zodat we met én van elkaar konden leren.”
Leren in hoeken stopt niet in groep 3
Op SBO Kindcentrum IJsselmonde werken we schoolbreed met thema’s. ‘We hebben een leerplein waarop hoeken voor groep 1 t/m 3 zijn ingericht. In de toekomst willen we ook groep 4 erbij betrekken, omdat het leren in de hoeken, het thematisch leren, niet ophoudt na de kleuterperiode. In mijn lokaal heb ik nu ook kleinere hoeken gemaakt. Die zijn dichterbij, waardoor ik nog beter kan observeren of en hoe leerlingen intrinsiek gemotiveerd raken en hun rollenspel goed kan volgen. De apotheekhoek die we nu ingericht hebben, is echt een groot succes. Kinderen komen echt vragen naar de materialen: ‘juf, u heeft toch een echte stethoscoop?’.
“Kont op de grond” – een nieuwe manier van werken
Een van de andere inzichten die Randy meenam van het congres, kwam uit de lezing van Anouk van de Kleuterrevolutie. “Ik ben in mijn groep gestart met ‘kont op de grond’. Kinderen in mijn groep in het sbo hebben soms wat meer moeite met veranderingen, dus een tijdje vonden mijn leerlingen dat raar. Ze vroegen: ‘Juf, waar is mijn stoel? Waarom mag ik daar niet op zitten?’ Maar nu zijn ze eraan gewend en het gaat zó goed! Ook lezen we bijvoorbeeld veel meer liggend op de grond, steunend op je armen, wat bijdraagt aan een goede houding. Dat helpt hen straks ook weer om wél goed op een stoel aan een tafel te kunnen werken.”
Ook de fysiotherapeut op school is enthousiast. “Veel leerlingen kunnen baat hebben bij begeleiding van de fysiotherapeut, maar dat kan niet. Kont op de grond is een manier waarop we ook bijdragen aan de motorische ontwikkeling.”
Een school in beweging
Voor de toekomst hoopt Randy dat haar team op één locatie kan gaan werken. “Hopelijk komt daar snel duidelijkheid over. Als we op één plek zitten, kunnen we nog beter samenwerken en bouwen aan ons onderwijs.” In de toekomst willen we groep 4 ook bij het leerplein betrekken. Deelname aan het congres gaf Randy inspiratie voor de ontwikkelingen binnen haar eigen school. “Ik ben trots dat ik mag bijdragen aan de nieuwe opbouw van de school op een nieuwe locatie. die we aan het opzetten zijn. Alles wat we op het congres hebben geleerd, helpt daarbij.
Tips van Randy
✔ Betrek de leerlingen bij het inrichten en opruimen van de themahoeken. Laat ze meedenken over het thema en wat ze erbij willen hebben. Zo ontstaat meer betrokkenheid en blijven materialen zichtbaar en beschikbaar.
✔ Laat het jonge kind niet ophouden in groep 3. Ook oudere leerlingen profiteren van hoeken en spelend leren.
✔ Afwisselende werkhoudingen helpen de motoriek. ‘Kont op de grond’ is een mooi begin, maar laat kinderen ook op hun buik liggen, steunend op hun armen. Hier zijn goede oefeningen voor te vinden.

✔ Betrek de leerlingen bij het inrichten en opruimen van de themahoeken. Laat ze meedenken over het thema en wat ze erbij willen hebben. Zo ontstaat meer betrokkenheid en blijven materialen zichtbaar en beschikbaar.
✔ Laat het jonge kind niet ophouden in groep 3. Ook oudere leerlingen profiteren van hoeken en spelend leren.
✔ Afwisselende werkhoudingen helpen de motoriek. ‘Kont op de grond’ is een mooi begin, maar laat kinderen ook op hun buik liggen, steunend op hun armen. Hier zijn goede oefeningen voor te vinden.