Direct naar inhoud

Van pilot naar succes: tweetalig onderwijs voor iedereen

Het is een bijzondere mijlpaal voor Harbour Bilingual en voor het primair onderwijs in Nederland: na acht jaar intensief onderzoek en onderwijsinnovatie is de pilot Tweetalig Primair Onderwijs (TPO) in oktober officieel goedgekeurd.

Groepsfoto Harbour Bilingual. Staand op een trap voor het schoolgebouw met vlag van de school in de handen.

De wetswijziging, waardoor basisscholen een tweede onderwijstaal mogen gebruiken voor maximaal 50% van de lestijd – een enorme stap vooruit ten opzichte van de huidige 15%- is vanaf volgens schooljaar (augustus 2026) actief.  Voor BOOR basisschool Harbour Bilingual, dat sinds 2014 deelnam aan de pilot is de goedkeuring een beloning op de jarenlang pionierswerk en keiharde inzet van het team.

Onderzoeksvraag

Acht jaar lang heeft een aantal scholen, waaronder Harbour Bilingual,  mogen proefdraaien met tweetalig primair onderwijs. Centraal in het onderzoek stond de vraag: hoe kan tweetalig basisonderwijs vorm krijgen, en wat betekent dat voor de taalontwikkeling van kinderen in zowel Nederlands als Engels?

Uitzwaaien

Voor Harbour Bilingual betekende de start van de pilot een avontuur vol pionieren en experimenteren. “Toen we in 2014 begonnen, wisten we nog niet precies hoe tweetalig onderwijs eruit zou zien,” vertelt basisschooldirecteur Xandra Pieters. “Onze ambitie was altijd helder: leerlingen optimaal laten uitstromen in zowel Nederlands als Engels.” In 2021-2022 zwaaide de school de eerste lichting achtstegroepers uit – een mijlpaal voor niet alleen de school, maar het hele team.

Meer dan cijfers

Het traject was echter meer dan cijfers en wetenschappelijk onderzoek. Het was een leerproces waarbij continue werd aangepast. Stilzitten was geen optie. Het team van Harbour Bilingual bleef werken aan taalgericht onderwijs, internationalisering via IPC (International Primary Curriculum), taalvriendelijkheid en het benutten van de 33 verschillende moedertalen die de leerlingen meebrachten. Deze rijke diversiteit was voor de school de kracht om betekenisvol en toekomstgericht onderwijs te geven.

Ieder talent telt

Het tweetalig onderwijs sluit nauw aan bij de BOOR-belofte “Ieder talent telt”. Door kinderen vanaf jonge leeftijd zowel Nederlands als Engels aan te bieden, krijgen ze een brede basis waarmee ze hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Niet alleen op het gebied van taal, maar ook in hun persoonlijke ontwikkeling.

Xandra Pieters blikt terug op deze periode met trots en doorzettingsvermogen:

“Het is fantastisch dat ons pionierswerk nu officieel wordt erkend – een bevestiging van alles wat we met hart en ziel hebben opgebouwd.”
Portretfoto Xandra Pieters - schooldirecteur Xandra Pieters Directeur Harbour Bilingual

Deuren openen

De officiële goedkeuring van de wetswijziging markeert een nieuwe fase voor tweetalig onderwijs in Nederland. Voor basisscholen betekent het dat ze vanaf 2026 een tweede onderwijstaal tot de helft van de lestijd mogen inzetten. Dit opent deuren voor een nieuwe generatie leerlingen om vanaf jonge leeftijd beide talen te beheersen. Voor Harbour Bilingual is het hét startschot om verder te bouwen op hun bewezen aanpak: een curriculum dat taalontwikkeling, culturele verrijking en samenwerking combineert

Bewijs

Het succes van Harbour Bilingual laat zien dat onderwijsinnovatie werkt als er durf, expertise en hart voor de leerling samenkomen. Het TPO-onderzoek heeft niet alleen inzichten opgeleverd over tweetalig onderwijs, maar dient ook als blauwdruk voor andere scholen die willen pionieren in taalonderwijs. De erkenning door de overheid is het bewijs dat tweetalig onderwijs geen experiment meer is, maar een waardevolle en bewezen onderwijspraktijk. Een prestatie waar BOOR trots op is.

Deel deze pagina

Een lijst met verhalen