Direct naar inhoud

“Yes! Dit is hoe het hoort te zijn”

Ana Maria Sanchez-Woudenberg, professional Jonge Kind Kindcentrum Blijvliet, was een van de deelnemers aan het Jonge Kind Congres. Ze werkt al jaren met sensorisch spel en volgde op het congres een workshop over rekenen met prentenboeken. Tegelijkertijd waren haar collega’s juist bij de workshop over sensorisch spel. “Dat is precies wat ik hoopte, nu kunnen we het samen echt verder brengen op school.”

Lerares met 2 jonge kinderen aan een werktafel. Zij geeft uitleg aan de leerlingen

Sensorisch spel als gedeelde expertise

“Sensopatisch spel is echt mijn passie. Kinderen hebben het nodig om zelf te ontdekken en met hun eigen fantasie aan de slag te gaan. Jaren geleden begon ik uit eigen interesse met sensorische materialen. Wat startte met een omgebouwd Ikea-tafeltje als speeltafel, groeide uit tot een verzameling lichtbakken en andere materialen.”

Omdat Ana Maria in de praktijk al veel met sensorisch spel werkt, koos ze ervoor om op het congres een andere workshop te volgen. Tegelijkertijd vond ze het geweldig dat haar collega’s wél de workshop over sensorisch spel volgden. “Nu hebben we als team een gezamenlijke basis. Ik kan mijn ervaring delen en we kunnen het echt een vaste plek geven binnen de school. Ook betekent het dat meer leerlingen gebruik kunnen maken van de materialen die ik al had verzameld.”

Rekenen met prentenboeken

Naast haar passie voor sensorisch spel verdiepte Ana Maria zich tijdens het congres in rekenen met prentenboeken. “Ik was zo enthousiast dat ik het theorieboek meteen heb aangeschaft. Ik wil er dan gelijk mee aan de slag, maar weet ook: eerst wil ik me erin verdiepen, en dan ermee gaan werken met de leerlingen. Met de tips van Anouk Brouns over ‘kont op de grond’ ben ik wel direct aan de slag gegaan. Kinderen mogen kiezen hoe ze zitten of zelfs liggen: op hun buik, ondersteund door hun armen. Zitten of liggen, maar wel in een actieve houding en met hun aandacht bij mij. Het was voor iedereen even wennen, maar het werkt. Ik zie er meer concentratie voor terug.

Ruimte voor verschillen

Ruimte voor verschillen van kinderen is sowieso een belangrijke waarde in het werk van Ana Maria. ‘Het gaat erom dat kinderen eigen keuzes kunnen maken en eigen verantwoordelijkheid hebben. Kinderen kunnen ook weleens hun dag niet hebben. Als ze dat aan kunnen geven en ruimte eraan kunnen geven, en dat van mij krijgen, zie ik snel een kind terug dat weer met aandacht erbij kan zijn. Ik heb net rapportgesprekken gevoerd met ouders en ook van hen hoor ik terug: kinderen worden steeds mondiger, weten beter onder woorden te brengen waar ze behoefte aan hebben. Kinderen kunnen in de klas meer zichzelf zijn.’

Een moment van erkenning

Het congres gaf Ana Maria een gevoel van bevestiging. “Het verhaal van Anouk van de Kleuterrevolutie raakte me. Alles wat zij benoemde, herkende ik uit mijn eigen praktijk. Het gaf woorden aan wat ik al zo lang voel en doe. Die herkenning én de gedeelde passie met zoveel collega’s tegelijk, dat was heel bijzonder.”

Nu wil ik graag met het team de stap zetten hoe je sensorisch spel verder opzet en hoe we kinderen begeleiden in ermee spelen en leren. De basis is er, nu kunnen we het verder uitbouwen. De leerlingen zijn er al mee aangestoken, want die vragen er zelf al om.

Haar belangrijkste tip?

“Houd het doel voor ogen! Verandering kost tijd, maar als je doorzet, zie je uiteindelijk de impact op de kinderen. Dat maakt het zo waardevol.”

Deel deze pagina

Een lijst met verhalen